Dagens andagter


tirsdag d. 19-03-2024


Uden hellighed skal ingen se Gud <Hebr. 12:14>

Vi vælger helst, måske ubevidst, steder i Bibelen, der taler om Guds velsignelser og rige løfter. Men vi skal bygge på Bibelen som helhed og derfor omhyggeligt læse alt, hvad Gud vil lære os. Vi skal "aflægge det gamle menneske, som fordærves ved sine bedrageriske lyster." Og vi skal iføre os "det nye menneske, der blev skabt i Guds lighed til at leve i retfærdighed og fromhed",står der i Ef. 4:22 og 24. Vi skal leve et liv i retfærdighed, så det fører tilhelliggørelse <Rom. 6:19>.Hellighed er en betingelse for at se Gud <Hebr. 12:14>. Når vi er blevet frigjorte fra synden, bærer vi helliggørelsens frugter<Rom. 6:22>. Og vi skal være fortrøstningsfulde, thi det er Gud, der styrker vore hjerter til at blive "ulastelige i hellighed for Guds, vor Faders, åsyn ved vor Herres Jesu Kristi komme sammen med alle hans hellige", 1.Tess. 3:13.
Gennem tiderne har der været skiftende opfattelser af, hvad hellighed indebærer. Men vi behøver ikke være i tvivl. Bibelen er en gudgiven lærebog, der usminket både viser det faldne og det hellige menneske, som det er. Vi må skæmmes, når vi ser, hvor dybt mennesket kan falde. Og på den anden side undres over, hvor langt de kan nå i hellighed i troen på Gud. I dag er det os, Gud arbejder på. Måtte vi lære den rette vej og være villige til at gå den, for at vi må være"rene og lydefri på Kristi dag", Filp. 1:10.

Christian Bartholdy's: Andagt i hjemmet
Han gør den døde levende.


Joh. Kap. 11 v. 32
Da Maria nu kom derhen, hvor Jesus var, og saa ham, faldt hun ned for hans Fødder og sagde til ham: »Herre! havde du været her, da var min Broder ikke død!«

Det er et yderst betegnende Udtryk, baade Marta og Maria kommer med, da de ser Jesus: Herre, havde du været her, saa var min Broder ikke død. Saa langt gik nemlig deres Tro til Jesus, han kunde gøre en syg rask. Havde han bare været der, mens Lasarus laa syg. Og det er der vist ingen af os, der skal hovere over, for vi er jo saadan. Hvis bare vi har en lille Stump at give Vorherre til at begynde med, til at gaa ud fra, til at arbejde med, saa tror vi nok, han kan hjælpe os. Hjælp dig selv, saa hjælper dig Gud. Vær selv lidt rar og pæn, saa tilgiver Gud dig Resten. Lev skikkeligt og ordentligt, saa bærer Vorherre over. Ikke sandt: det er Princippet, vi maa give Jesus noget at begynde med. Synden er en Sygdom, som vi tror paa, at han nok kan kurere.

Men med alt, hvad Gud siger, med alt, hvad Jesus gør, slaar han gennem vores hjemmelavede Tanker. Han gør den døde Lasarus levende. Og det er i Dag samme Maade, han bruger, naar han frelser en Synder. Han ser nemlig ikke paa os som syge, han ser paa os som døde. Døde i Synden, døde for Gud, indskrevet til Helvede, til den evige Død, det var vi. Fanget i en Grav, men Jesus raabte mit Navn: kom herud! Kom herud i Dagens Lys, hvor Guds Sol skinner, hvor Synden ikke mere har Ret over dig, hvor du ikke mere skal gaa udenom Jesus, men hele dit Liv være et Vidnesbyrd om, hvad han kan udrette. Et frelst Menneske, et troende Menneske, en, som er paa Vej til Himlen, det er ikke en, som er blevet hjulpet til mere Liv, som har faaet en Haandsrækning, som er hjulpet paa ret Køl, men det er en, som var død, men er blevet levende. Det var jo ogsaa det, Faderen sagde om sin Søn, som var fortabt, men er fundet, som var død, men er blevet levende.

Derfor skal vi være frie for at gaa og lede efter noget godt i os selv, der er jo ikke mere end der er Guld i en Tusse, men vi skal lægge alt aabent for Herren, intet dølge.